Örnek Karar 1

Hizmet ihalelerinde, aşırı düşük açıklamasında istekliler teklif fiyatlarını stoklarda bulunan malzemelere dayandırması ve bu çerçevede stok tespit tutanağı sunması mevzuata uygun mudur?

(Bu kararın düzenlemesi www.kikuyusmazlikkararlari.com sitesi tarafından yapılmıştır)

Toplantı No : 2010/065
Gündem No : 94
Karar Tarihi : 11.10.2010
Karar No : 2010/UH.III-3131

Şikayetçi:
Aserha Sosyal Hizmetler Bilişim Turizm Nakliyat İnşaat Elektirik Elektronik Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Aşağı Öveçler Mah. 8 Cd. No:40/8 Çankaya/ANKARA
İhaleyi yapan idare:
Alaşehir Devlet Hastanesi Baştabipliği, Şeyh Sinan Mah. Sarısu Cad. No:218/A 45600 Alaşehir/MANİSA
Başvuru tarih ve sayısı:
20.09.2010 / 29339
Başvuruya konu ihale:
2010/91519 İhale Kayıt Numaralı "69 Kişi ile Malzemesiz Hastane Genel Temizlik Hizmet Alımı (12 Aylık)" İhalesi
Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme:
08.10.2010 tarih ve III.H.29.31.0222/2010-51E sayılı Esas İnceleme Raporunda;

Alaşehir Devlet Hastanesi Baştabipliği tarafından 12.08.2010 tarihinde açık ihale usulü ile yapılan “69 Kişi İle Malzemesiz Hastane Genel Temizlik Hizmet Alımı (12 Aylık)” ihalesine ilişkin olarak Aserha Sosyal Hizmetler Bilişim Turizm Nakliyat İnşaat Elektrik Elektronik Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.’nin 02.09.2010 tarihinde yaptığı şikayet başvurusunun, idarenin 07.09.2010 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibinin 20.09.2010 tarih ve 29339 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 20.09.2010 tarihli dilekçe ile itirazen şikayet başvurusunda bulunduğu,

İdare tarafından gönderilen bilgi ve belgelerin incelenmesinden;

Karar verilmesine yer olmadığına,

Karar verilmesinin uygun olacağı hususlarına yer verilmiştir.

Karar:
Esas İnceleme Raporu ve ekleri incelendi:

İtirazen şikayet dilekçesinde özetle;

1) İhale üzerinde bırakılan Mirbey Bil. İnş. Tem. San. ve Tic. Ltd. Şti.’nin teklif fiyatı ile asgari işçilik maliyeti arasında kalan 155,64 TL ile giyim ve ilaçlama bedelinin karşılanamayacağı, teklifin hayatın olağan akışına aykırı olduğu, aşırı düşük olan bu fiyatın belgelendirilmesinin de mümkün olmadığı,

İddialarına yer verilmiştir.

A- Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:

1) Başvuru sahibinin 1 inci iddiasına ilişkin olarak:

İncelemeye konu ihalenin Alaşehir Devlet Hastanesi Başhekimliği tarafından gerçekleştirilen “69 Kişi İle Malzemesiz Hastane Genel Temizlik Hizmet Alımı (12 Aylık)” işi olduğu, ihale ilanında işin niteliği türü ve miktarının “1-İşçi maliyeti: 69 İşçi - 12 Ay, 2-Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri İşçi Maliyeti: 348 Gün, 3-İlaçlama Maliyeti: 12 Ay” olarak gösterildiği ve işin süresinin 01.01.2011 - 31.12.2011 tarihleri arasında 12 ay olarak belirlendiği görülmüştür.

İncelemeye konu ihalenin, Kamu İhale Kurulu’nun 20.09.2010 tarih ve 2010/UH.III-2852 sayılı kararı ile ihale dokümanının mevzuata aykırı hususlar içermesi nedeniyle iptal edildiği anlaşılmıştır.

İhaleye ilişkin idari şartnamenin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25 inci maddesindeki gider kalemleri dikkate alınarak yapılan hesaplamada, ihalede teklif edilmesi gereken asgari işçilik maliyet tutarının (giyim ve ilaçlama bedeli hariç) 802.353,72 TL olduğu tespit edilmiştir.

İhale işlem dosyası üzerinde yapılan incelemede, Aserha Sosyal Hizmetler Bil. Tic. Ltd. Şti., Mirbey Bil. İnş. Tem. San. ve Tic. Ltd. Şti. ve Gülben Medikal Temizlik Yön. San. ve Tic. Ltd. Şti.’nin tekliflerinin aşırı düşük olarak değerlendirilerek 13.08.2010 tarihli yazılarla sorgulamaya tabi tutulduğu, idarece açıklamaların Tebliğde yapılan değişiklikler dikkate alınarak yapılması gerektiğinin işaret edildiği, Gülben Medikal Temizlik Yön. San. ve Tic. Ltd. Şti. dışında diğer iki isteklinin açıklamalarını idareye sunduğu, her iki açıklamanın da idarece geçerli kabul edilmesi suretiyle ihalenin sonuçlandırıldığı anlaşılmıştır.

Mirbey Bil. İnş. Tem. San. ve Tic. Ltd. Şti.’nin 20.08.2010 tarihli aşırı düşük teklif açıklamasında; giyim için Kamu İhale Genel Tebliğinde yapılan değişikliklere uygun olarak düzenlenen stok tespit raporu ile ilaçlama bedeline ilişkin Mozaik İlaçlama ile yapılan sözleşmenin sunulduğunun beyan edildiği, kar olarak 1,03 TL öngörüldüğü belirtilmiştir.

Açıklama ekleri incelendiğinde;

103,50 TL fiyat teklif edilen 138 adet iş elbisesi ve 69 sabo terlik için “Stok Tespit Tutanağı”, ekinde SMMM faaliyet belgesi ve mallara ilişkin alış faturasının sunulduğu görülmüştür.

Kamu İhale Genel Tebliğinin, 30.07.2010 tarih ve 27657 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ ile değişik “Hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79 uncu maddesinde;

“79.4.2.3. Teklifi aşırı düşük bulunan isteklilerin, tekliflerinde önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili olarak Kanunun 38 inci maddesi uyarınca yapacakları açıklamaya dayanak teşkil eden bilgi ve belgeleri sunmaları gerekmektedir.

İsteklilerin açıklamalarına dayanak teşkil eden bilgi ve belgeler;
a. Tedarikçi veya üreticilerden alınan proforma faturalar,
b. Fiyat teklifleri,
c. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan mal ve hizmetlere ilişkin ilan edilmiş fiyat tarifeleri veya bunlardan alınmış fiyat teklifleri,
ç. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından ilgili mala ilişkin ilan edilen asgari fiyatlar,
d. Perakende satış yapan zincir mağaza veya marketlerin yayımladıkları fiyat kataloglarında yer alan fiyatlar,
e. Ticaret borsalarına kayıtlı mallara ilişkin olarak 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 51 inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ilgili malın fiyatını gösteren belgeler,
f. Yaş sebze ve meyve için, Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca faaliyet gösteren toptancı hali idaresi tarafından düzenlenen ilgili malın fiyatını gösteren belgeler,
g. İsteklinin ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ilişkin maliyet/satış tutarı tespit tutanaklarıdır.
İstekliler tekliflerine ilişkin olarak yukarıda sayılan belgelerden kendileri için uygun olanları (79.4.2.4-79.4.2.13) maddelerine göre yapacakları açıklamalar kapsamında sunacaklardır.
Yukarıda sayılan belge ve bilgilerden hiçbiri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle ilgili mevzuatına göre son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer belge ve bilgiler kullanılarak da açıklama yapılabilir. (Örnek: Yurt dışından ithal edilen mallara ilişkin olarak gümrük giriş beyannamesi kullanılarak açıklama yapılabilir.)” açıklamaları yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliğinde yapılan değişiklikler uyarınca, hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin açıklanmasında, isteklilerin teklif fiyatlarını stoklarda bulunan mallara/malzemelere dayandırması ve bu çerçevede stok tespit tutanağı sunmaları mümkün değildir. İstekli tarafından sunulan ve standardı Tebliğ ekinde yer alan Ek-O.8 numaralı “Stok Tespit Tutanağı” formu ise ancak Tebliğin 45 inci maddesi altında (md. 45.1.13 ve 45.1.13.7) düzenlenen yapım işleri ihalelerindeki aşırı düşük teklif açıklamaları kapsamında kullanılabilecektir. Açıklamalar ve fiyat tevsiki bu nedenle mevzuata uygun görülmemiştir.

İstekli tarafından 48,00 TL’lik ilaçlama bedelinin tevsiki amacıyla Mirbey Bil. İnş. Tem. San. ve Tic. Ltd. Şti. ile Mozaik Haşere Mücadele Ltd. Şti. arasında imzalandığı görülen 10.08.2010 tarihli ve toplam 48,00 TL bedelli sözleşmeye konu edimin (malzeme hariçtir zira idarece karşılanacaktır), Tebliğin 79.4.2.5 inci maddesinde belirtilen “teklifin bir bölümünü oluşturan iş kalemlerine/gruplarına ilişkin olarak piyasada o alanda faaliyet gösteren kişilerden alınan fiyat tekliflerinin sunulması” niteliğinde olduğu, dolayısıyla anılan maddedeki açıklamalar uyarınca piyasadan alınan fiyat teklifinin “Ek-O.6 - Maliyet/Satış Tutarı Tespit Tutanağı” sunularak tevsiki gerektiği anlaşıldığından, açıklamalarının bu yönüyle de Tebliğe uygun olarak gerçekleştirilmediği tespit edilmiştir.

Yapılan inceleme sonucunda; ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olmadığı anlaşıldığından, iddia yerinde görülmüştür.

 

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılığı belirlenen ihale işlemlerinin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, Mirbey Bilişim İnş. Tem. Sağlık Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. ve Aserha Sosyal Hizmetler Bilişim Turizm Nakliyat İnşaat Elektirik Elektronik Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.’nin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmekle birlikte, incelemeye konu ihale, Kamu İhale Kurulu’nun 20.09.2010 tarih ve 2010/UH.III-2852 sayılı kararı ile iptal edildiğinden karar verilmesine gerek bulunmamaktadır.

Açıklanan nedenlerle;

Karar verilmesine yer olmadığına,

Oybirliği ile karar verildi.















































Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ELEKTRONİK EKSİLTME NEDİR ? ELEKTRONİK EKSİLTME HAKKINDA BİLMENİZ GEREKENLER

Nefaset Kesintisi Nedir? Hangi Durumlarda Yapılmalıdır? Nefaset Kesintisi Nasıl Hesaplanmalıdır?

Kesin Hakediş sırasında Sopaj (Gelir Vergisi) Kesintisi Yapılır mı?