İhalelere Katılamayacaklar
4734 sayılı kanuna göre ihale
edilen işlere katılamayacaklar yine aynı kanunun 11. maddesinde düzenlenmiştir.
Bu düzenlemelere göre;
1- 4734 sayılı Kanun ve diğer kanunlardaki hükümler
gereğince geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış
olanların doğrudan veya dolaylı ya da alt yüklenici olarak, kendileri veya
başkaları adına hiçbir şekilde ihaleye katılmaları mümkün değildir. Bununla
birlikte, kamu ihalelerine katılmaktan yasaklı olmayan isteklinin, yetkili
satıcı ya da üretici firmanın kamu ihalelerine katılmaktan yasaklı bulunması
halinde, üretici firma garantisinde olan bazı belgeleri ve satışa dair yetki
verilen mal veya malları teklif etmesini yasaklayan bir hüküm bulunmamaktadır. (Emsal karar1)
2- 4734 sayılı Kanunun 17
inci maddesinde belirtilen yasak fiil ve
davranışlarda bulunması sebebi ile aynı Kanunun 59
uncu maddesinin birinci fıkrası gereğince haklarında
kamu davası açılmasına karar verilen;
a) Gerçek
kişiler,
b) Tüzel
kişiler,
c) Gerçek
ve tüzel kişilerin o işteki ortakları,
ç) Gerçek
ve tüzel kişilerin o işteki vekilleri,
Yargılama sonuna kadar Kanun
kapsamında yer alan kurum ve kuruluşların ihalelerine katılamayacaktır. 4734 sayılı Kanun'un 59'uncu
maddesinde; 17'nci maddede belirtilen fiil ve davranışlardan Türk Ceza Kanununa
göre suç teşkil eden fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında kamu davası
açılması halinde bunların yargılama sonuna kadar Kanun kapsamındaki kurum ve
kuruluşların ihalelerine katılamayacağı kuralına yer verildikten sonra,
yargılama sonunda ise mahkemece verilecek mahkûmiyetle birlikte belli bir süre
ile ihalelere katılmaktan yasaklama kararı verilmesi halinde bunların ihalelere
katılamama hallerinin devam edeceğinin hükme bağlandığı, bu şekilde kanun
koyucunun ceza mahkemesince verilen beraat ve mahkûmiyet kararları arasında
ayrım yaptığı, ceza mahkemesi kararının temyiz edilmesi halinde, temyiz
incelemesi sonuçlanıncaya kadar beraat edenler ile mahkûm olanların aynı
yaptırımlara tabi tutulmasının, yaptırımların öngörülmesindeki amaç ile bağdaşmayacağı;
dolayısıyla beraat edenler açısından yargılamanın sonuçlandığının kabul
edilmesi gerekmektedir. (Emsal karar 2)
4734 sayılı Kanunun
gerek 17 nci maddesinin, gerekse 59 uncu maddesindeki ifadesinden, hakkında
kamu davası açılanların 4734 sayılı kamu ihalelerine yargılama sonuna kadar
katılmaktan men edilebilmesi için kamu davası açılmasına sebep olan fiil ve
davranışın ihale sürecinde vuku bulması ve kamu davasının 4734 sayılı Kanun
kapsamında yapılan ihalelerden dolayı açılmış olması gerekmektedir. (Emsal Karar 3)
765 sayılı TCK’nın
95 inci maddesinde, cezası ertelenmiş olanın denetim (deneme) süresini
yükümlülüklerine uygun veya iyi halli olarak geçirdiği takdirde mahkumiyetinin
esasen vaki olmamış sayılacağı hükme bağlanmıştır. Başka deyişle, böyle bir
durumda mahkumiyet ortadan kalkmakta, suçun işlenmesinden önceki duruma yeniden
dönülmekte ve ertelemeye konu cezanın ilişkili olduğu suç sanki hiç işlenmemiş
gibi bir netice ortaya çıkmaktadır.
Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulunun
16.11.2001 tarih ve E:2001/925, K: 2001/797 sayılı Kararında; "toplam 1 yıl 15 gün hapis ve ağır para cezası ile cezalandırılan ve
başkan seçilme yeterliliğini yitiren bir belediye başkanının bu cezasının 647
sayılı Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca ertelendiği ancak Türk Ceza Kanununun
95/2 maddesine göre ertelenmiş cezanın hüküm tarihinden itibaren 5 yıl içinde
başka bir cürüm işlenmemesi halinde vaki olmamış sayılacağı, bu nedenle
ertelenmiş cezaların hüküm tarihinden itibaren beş yıllık süre içinde koşullu olarak
var olduğunun kabulü gerekeceğinden, hüküm tarihi itibariyle beş yıllık
erteleme süresinin dolmadığı açık olan bu ceza nedeniyle belediye başkanının
görevde kalmasına olanak bulunmadığı ifade edilmiş ve belediye başkanının bu
sebeple görevden düşürülmesi işlemini usul ve yasaya uygun bulmuştur".
Bu bağlamda, tecil kararı sebebiyle
uygulanacak deneme süresinin mahkumiyet üzerindeki etkisine yönelik Dava
Daireleri Genel Kurulunun iradesinin, cezanın deneme süresi içerisinde koşullu
olarak varlığını koruduğu yönünde olduğu görülmektedir. Dolayısıyla; 4734 sayılı Kanunun 17
inci maddesinde belirtilen yasak fiil ve
davranışlarda bulunması sebebi ile aynı Kanunun 59
uncu maddesinin birinci fıkrası hükümlerine göre,
haklarında mahkumiyet kararı verilen
kişiler, cezası ertelenmiş dahi olsa kamu ihalelerine teklif veremezler.
(Emsal
karar 4)
3- 4734 sayılı Kanunun 59 uncu maddesinin ikinci
fıkrasında yapılan gönderme dolayısıyla;
Türk Ceza Kanununda tüzel
kişiler hakkında ceza davası açılmasının öngörüldüğü durumlarda haklarında kamu
davası açılan tüzel kişilik şahıs şirketi ise bu şirketin ortaklarının tamamı;
sermaye şirketi ise, sermayesinin yarısından fazlasına sahip olan gerçek ve
tüzel kişi ortaklar da yargılama sonuna kadar 4734 sayılı Kanun kapsamında yer
alan Kurum ve kuruluşların ihalelerine anılan Kanunun 58 inci maddesinin 2 nci
fıkrası uyarınca katılamayacaklardır. Aynı nedenle; yukarıda belirtilen şekilde
yargılama sonuna kadar ihalelere katılamayacak olanların ortağı olduğu şahıs
şirketleri ile sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları sermaye
şirketleri de yargılama sonuna kadar Kanun kapsamında yer alan kurum ve
kuruluşların ihalelerine katılamayacaklardır. Ayrıca Kamu İhale Kurulu'nun 2012
yılında almış olduğu emsal KİK Kararına göre Bir şirketin %50 den az hissesine sahip ortaklarından birkaçı hakkında
kamu davası açılması durumunda, kamu davası açılan ortakların hisseleri toplamı
%50den fazla olursa bu şirket ihalelere katılamaz.(Emsal
karar 5)
4734
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin son fıkrası uyarınca 4734 sayılı Kanunda
belirtilen usul ve esaslardan istisna edilen mal ve hizmet alımları ile yapım
işlerinde de yukarıda açıklanan esasların uygulanması gerekmektedir.
4- 4734
sayılı Kanunun 59
uncu maddesinin 2 nci fıkrası gereğince bu Kanun kapsamında yapılan bir
ihaleden dolayı haklarında kamu davası açılanlar, kamu davası açıldığı tarihte 58
inci maddesinin 2 nci fıkrasında sayılanlarla birlikte ihalelere
katılamayacaktır. 58 inci maddenin 2 nci fıkrasında sayılan ve ihalelere
katılamayacak olan ortak/ortaklıklar belirlenirken, bu ortakların kamu
davasından haberdar oldukları tarihteki durum dikkate alınacaktır. Bu nedenle,
bu Kanun kapsamında yapılan bir ihaleden dolayı kamu davası açıldığının
kendisine tebliğ edildiği tarihte Kanunun 58 inci maddesinin 2 nci fıkrasında
sayılanlar arasında yer alan gerçek ve tüzel kişilerin bu durumlarında daha
sonra bir değişiklik olsa bile yargılama sonuna kadar Kanun kapsamında yer alan
kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine
katılmaları mümkün bulunmamaktadır. (Emsal karar 6)
5- 4734 sayılı Kanunda yapılan değişikliğe paralel olarak
İhale Uygulama Yönetmeliklerinin ilgili maddeleri, “İhaleyi yapan idare
bünyesinde bulunan veya idare ile ilgili her ne amaçla kurulmuş olursa olsun
vakıf, dernek, birlik, sandık gibi kuruluşlar ile bu kuruluşların ortak oldukları
şirketler bu idarelerin ihalelerine katılamazlar” şeklinde değiştirilmiştir.
Buna göre, 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelerin ortak oldukları
şirketlerin, sermaye paylarına bakılmaksızın idarelerin ihalelerine katılması
mümkündür. Ancak, 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelerin bünyelerinde
bulunan veya idare ile ilgili her ne amaçla kurulmuş olursa olsun vakıf,
dernek, birlik ve sandık gibi kuruluşlar, bünyelerinde bulundukları veya her ne
amaçla kurulmuş olursa olsun ilgili oldukları idarelerin ihalelerine
katılamayacakları gibi, bu statüdeki vakıf, dernek, birlik ve sandık gibi
kuruluşların ortak oldukları şirketler de söz konusu idarelerin ihalelerine
katılamayacaktır. (Emsal karar 7)
Sonuç itibarıyla, 4734 sayılı
Kanunun 4964 sayılı Kanunla değişik 11
inci maddesinin (c), (d), (e), (f) bentlerinde
belirtilen haller dışında, idarelerin kurdukları veya ortak oldukları şirketler
o idarelerin ihalelerine katılabilecektir. Ancak, bu durumda, idareler ihale
konusu işin niteliğini dikkate alarak ihaleyi kısmi teklife açmak, yeterlik
kriterlerini ihaleye katılımı artıracak şekilde belirlemek ve rekabeti artırıcı
düzenlemeler yapmak zorundadır. (Emsal karar 8)
6- İhale
konusu işin danışmanlık hizmetlerini yapan yükleniciler bu işin ihalesine
katılamazlar. Aynı şekilde, ihale konusu işin yüklenicileri de o işin
danışmanlık hizmeti ihalelerine katılamazlar. Bu yasaklar, bunların ortaklık ve
yönetim ilişkisi olan şirketleri ile bu şirketlerin sermayesinin yarısından
fazlasına sahip oldukları şirketleri için de geçerlidir.(Emsal karar 9)
7- 2531 sayılı Kamu Görevlerinden Ayrılanların
Yapamayacakları İşler Hakkında Kanunun “Yasak ve Süresi” başlıklı 2 nci
maddesinde; “Birinci madde kapsamına giren yerlerdeki görevlerinden hangi
sebeple olursa olsun ayrılanlar, ayrıldıkları tarihten önceki iki yıl içinde
hizmetinde bulundukları daire, idare, kurum ve kuruluşlara karşı ayrıldıkları
tarihten başlayarak üç yıl süreyle, o daire, idare, kurum ve kuruluştaki görev
ve faaliyet alanlarıyla ilgili konularda doğrudan doğruya veya dolaylı olarak
görev ve iş alamazlar, taahhüde giremezler, komisyonculuk ve temsilcilik
yapamazlar. Özel kanunlardaki yasaklayıcı hükümler saklıdır.” hükmü yer
almaktadır.
Bu maddede getirilmiş olan
yasaklama kapsamında sayılmanın ana koşulu, alınacak görev ve işin, girişilecek
taahhüdün ya da yapılacak komisyonculuk veya temsilciliğin daha önce hizmetinde
bulunulan daire, idare, kurum ve kuruluşa “karşı" doğrudan doğruya veya
dolaylı bir görev ve iş, taahhüt, komisyonculuk veya temsilcilik niteliğinde
bulunmasıdır. Ancak bu faaliyetin ilgilinin daha önceki görev ve faaliyet alanı
ile ilgili olması gereklidir. Dolayısıyla, anılan Kanun kapsamında belirtilen
görevlerinden ayrıldıktan sonra özel sektörde faaliyet gösteren kamu
görevlileri, Kanunun 2 nci maddesinde belirtilen süre boyunca, yine maddede
belirtilen faaliyetlerde bulunamayacaklardır. Ancak bu kişilerin, özel sektörde
istekli sıfatını taşıyabilecek bir işletmede personel olarak istihdam edilmesi
ve bu işletmenin de personelinin ayrıldığı daire, kurum ve kuruluşun ihalesine
girmesi durumunda, anılan personelin, çalışmakta olduğu işletmede bir
ortaklığının ya da sermaye bağının bulunmaması durumunda, söz konusu faaliyetin
2531 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde belirtilen “doğrudan doğruya veya dolaylı
olarak görev ve iş alma, taahhüde girme, komisyonculuk ve temsilcilik yapma”
olarak sayılmaması gerekmektedir.
Bu çerçevede; herhangi bir idarede
çalışırken emekli olan yada istifa eden bir kamu görevlisi aynı idarenin
ihalelerine 2 (iki) yıl boyunca teklif veremez. Ancak yine herhangi bir
idarenin bölge müdürlüğünde çalışırken emekli olan yada istifa eden bir kamu
görevlisinin aynı idarenin başka bir bölge müdürlüğünün hazırlamış olduğu
ihalelere teklif verip veremeyeceğiyle ilgili Kamu İhale Kurulunun
çelişkili kararları bulunmaktadır. (Emsal karar 10 ve Emsal karar 11)
8- İhaleyi yapan
idarelerin ihale yetkilisi kişileri ile bu yetkiye sahip kurullarda görevli
kişilerin ve ihale konusu işle ilgili her türlü ihale işlemlerini hazırlamak,
yürütmek, sonuçlandırmak ve onaylamakla görevli olanların ve eşleri ve üçüncü
dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın hısımları ile evlatlıkları ve
evlat edinenlerin, aynı zamanda ihaleye katılacak isteklinin yönetim
kurullarında görevli olmaları durumunda, bu tüzel kişiliğin söz konusu idarenin
yapacağı ihalelere doğrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak, kendileri
veya başkaları adına hiçbir şekilde katılmaları mümkün bulunmamaktadır.
9- İdareye karşı yüklenilen işin yapımı sırasında
gerçekleşen yasak fiil ve davranışlar dolayısıyla iş ve meslek ahlakına aykırı
davranışların 4734 sayılı Kanunun 17
inci maddesinin belirtilen fiil ve davranışların
dışında değerlendirilmesi gerekmektedir.
4735 sayılı Kanunun 25
inci maddesinin sayılmış olan yasak fiil ve
davranışlar ile bu fiil veya davranışlar içine girmemekle birlikte, sözleşme
hükümlerine aykırı veya idareye zarar verecek fiil ve davranışlar ya da
yüklenicilerin iş veya mesleklerinden dolayı yürürlükteki kanunların yüklediği
mükellefiyetlere aykırı davranışlar iş ve meslek ahlakına aykırı faaliyet
kapsamında değerlendirilebilecektir. Ancak, 4735 sayılı Kanunun 25 inci
maddesinin (f) bendinde yer alan “mücbir sebepler dışında, ihale dokümanı ve
sözleşme hükümlerine uygun olarak taahhüdünü yerine getirmeme” fiilinden ötürü
hakkında yasaklama kararı verilmiş bir isteklinin yasaklama kararını veren
idarenin ihalesine katılması halinde;
i- 4734 sayılı
Kanunun 10
uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (f) bendi
uyarınca ihale dışı bırakılabilmesi için, bu isteklinin davranışının iş ve
meslek ahlakına aykırı bir davranış olup olmadığının her olayın kendi özgün
koşulları içinde değerlendirilmesi gerekmekte ve bu hususta takdir idareye ait
bulunmaktadır.
ii- Yine
bu isteklinin 10 uncu maddenin (f) bendi uyarınca ihale dışı bırakılabilmesi,
ancak ihaleyi yapan idareye yaptığı işler sırasında iş ve meslek ahlakına
aykırı faaliyetlerde bulunduğunun bu idare tarafından ispat edilebilmesi
halinde mümkün olabilecektir.
4734 sayılı Kanunun
(f) bendi hükmü gereğince ihale tarihinden önceki beş yıl içinde ihaleyi yapan
idareye yaptığı işler sırasında iş veya meslek ahlakına aykırı faaliyetlerde
bulunduğu bu idare tarafından ispat edilenler yalnızca o idarenin
ihalelerine geriye dönük beş yıl için giremezler. Genel Müdürlük, Bölge
Müdürlüğü ve İl Müdürlükleri de aynı idarenin bir parçası olduğundan bir
idarenin herhangi bir Bölge Müdürlüğünde iş ve meslek ahlakına aykırı
faaliyetlerde bulunanlar o idarenin diğer Bölge Müdürlüklerindeki yada Genel
Müdürlüğündeki ihalelere de geriye dönük beş yıl için giremezler. (Emsal karar 12)
10- 4734 sayılı Kanunun 10 uncu
maddesinin (e) bendinde; ihale
tarihinden önceki beş yıl içinde, mesleki faaliyetlerinden dolayı yargı
kararıyla hüküm giyen isteklilerin ihale dışı bırakılacakları hükme
bağlanmıştır. Adalet Bakanlığı Adli Sicil
İstatistik Genel Müdürlüğüne bağlı birimlerden alınacak adli sicil istatistik
bilgilerini içeren belgeden veya gerekçeli mahkumiyet kararından, asli veya
feri ceza olarak, 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 11, 25 ve 35 inci maddelerinde
tanımlandığı şekliyle “muayyen bir meslek ve sanatın tatili icrası”na ilişkin
süreli ya da süresiz mahkumiyet hali, 10 uncu maddenin dördüncü fıkrasının (e)
bendi kapsamında değerlendirilecektir.
İhale dışı bırakma, ancak yargı
kararıyla “tatili icrasına hükmedilen meslek ve sanat”la sınırlı olmak üzere
uygulanabilir.
1/6/2005 tarihinde
yürürlüğe giren 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu uyarınca; Adalet Bakanlığı Adli
Sicil İstatistik Genel Müdürlüğüne bağlı birimlerden alınacak adli sicil
istatistik bilgilerini içeren belgeden veya gerekçeli mahkumiyet kararından
Türk Ceza Kanununun 50/e maddesi gereğince “belli bir meslek ve sanatı
yapmaktan yasaklanmaya” veya 53/e maddesi gereğince “bir kamu kurumunun veya
kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşunun iznine tabi bir meslek veya sanatı
kendi sorumluluğu altında serbest meslek erbabı veya tacir olarak icra etmekten
yoksun bırakılmaya” ilişkin süreli ya da süresiz mahkumiyet hali, 10 uncu
maddenin dördüncü fıkrasının (e) bendi kapsamında değerlendirilecektir. (Emsal karar 13)
11-
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun “Tüzel kişilik ve ehliyet” başlıklı
125’inci maddesinde,“(1) Ticaret
şirketleri tüzel kişiliği haizdir.
(2)Ticaret
şirketleri, Türk Medenî Kanununun 48 inci maddesi çerçevesinde bütün haklardan
yararlanabilir ve borçları üstlenebilirler. Bu husustaki kanuni istisnalar
saklıdır.”hükmü bulunmaktadır.
Dolayısıyla ticaret şirketlerinin ana
sözleşmelerinde yer almayan faaliyet konuları dışında da bütün haklardan
yararlanıp, borçları üstlenebilmelerinin önünde Türk Ticaret Kanunu açısından
herhangi bir engel bulunmamaktadır. Ancak Türk Ticaret
Kanunu’na göre özel kanun niteliği taşıyan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun
“Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde istekli olabilecek “ihale konusu
alanda faaliyet gösteren ve ihale veya ön yeterlik dokümanı satın almış gerçek
veya tüzel kişiyi ya da bunların oluşturdukları ortak girişim” olarak
tanımlanmıştır.
Anılan
mevzuat hükmü gereğince, istekli olabilecek sıfatını kazanmak için dahi ihale
konusu alanda faaliyet gösterilmesi gerektiği hususu dikkate alındığında,
ihaleye teklif vererek istekli sıfatını kazanan kişi ya da kuruluşların
öncelikle bu şartı sağlamaları gerekmektedir. Dolayısıyla kamu ihalelerine
katılmak için ihale konusu alanda faaliyet gösterilmesi gerekmektedir. (Emsal karar 14)
Emsal Karar 1:Bir istekli
ihalelere yasaklanmış bir firmanın ürettiği mallarla ihalelere katılabilir mi?
Emsal Karar 4:Yargı kararı
ile ticaretten men edilen ancak bu kararı 5 yıllık deneme süresi boyunca aynı
edimi bir daha tekrara etmemesi şartıyla tecil edilen istekli, 5 yıllık deneme
süresi dolmadan kamu ihalelerine teklif verebilir mi?
Emsal Karar 8:Belediyenin
ortak olduğu şirketler, ortağı olan belediyenin açmış olduğu ihalelere
katılabilirler mi?
Emsal Karar 9:Doğrudan
temin yöntemi ile bir işin projesini yapan kişiler, o işin yapım ihalesine
katılabilirler mi?
Emsal Karar 14:Şirketler
ana sözleşmelerinde yer almayan faaliyet konuları dışındaki ihalelere
girebilirler mi?
Yorumlar
Yorum Gönder