İş Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
11 Eylül 2014 PERŞEMBE
|
Resmî Gazete
|
Sayı : 29116 (Mükerrer)
|
KANUN
| ||
İŞ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMELERDE
Kanun No.
6552
Kabul Tarihi: 10/9/2014DEĞİŞİKLİK YAPILMASI İLE BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN |
4734 sayılı Kamu İhale Kanununda yapılan değişiklikler:
MADDE 10 – 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e) İdarelerin bu Kanunda tanımlanan hizmetlerden personel
çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında aşağıda belirtilen hususlara uyması
zorunludur:
1) İdarelerce kanun, tüzük ve yönetmeliklere göre istihdam
edilen personelin yeterli nitelik veya sayıda olmaması hâlinde personel
çalıştırılmasına dayalı yardımcı işlere ilişkin hizmetler için ihaleye
çıkılabilir. Bu kapsamda ihaleye çıkılabilecek yardımcı işlere ilişkin hizmet
türlerini; idarelerin teşkilat, görev ve yetkilerine ilişkin mevzuatı, yerleşik
yargı içtihatları ile 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 2 nci
maddesinin yedinci fıkrası dikkate alınmak suretiyle idareler itibarıyla ayrı
ayrı veya birlikte belirlemeye işçi, işveren ve kamu görevlileri
konfederasyonları, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve
Devlet Personel Başkanlığının görüşü ve Maliye Bakanlığının teklifi üzerine
Bakanlar Kurulu yetkilidir. 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun
67 nci maddesi ile diğer kanunların hizmet alımına ilişkin özel hükümleri
saklıdır.
2) İdarelerin teşkilat, görev ve yetkilerine ilişkin mevzuatı
ile 4857 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin yedinci fıkrası esas alınmak suretiyle,
idareye ait bir işyerinde yürütülen asıl işin bir bölümünde idarenin ve işin
gereği ile teknolojik nedenlerle uzmanlık gerektiren işlerde hizmet alımı
ihalesine çıkılabilir.
3) Danışmanlık hizmet alım ihalelerinde istihdam edilen
personelin yeterli nitelik veya sayıda olmaması şartı aranmaz.”
MADDE 11 – 4734 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Uygun görüş alınması ve görevlilerin sorumlulukları
EK MADDE 8 – 62 nci maddenin birinci fıkrasının (e) bendi
kapsamında personel çalıştırılmasına dayalı hizmetler (danışmanlık hizmet
alımları hariç) için ihaleye çıkılmadan önce;
a) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununa ekli (I), (II) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan idareler ile
bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşların, Maliye Bakanlığından,
b) 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca yayımlanan Genel Yatırım ve Finansman
Programı Kararı çerçevesinde, 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarının Hazine Müsteşarlığından,
24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun
çerçevesinde özelleştirme programında bulunanlardan sermayesinin %50’sinden
fazlası kamuya ait işletmeci kuruluşların ise Özelleştirme İdaresi
Başkanlığından,
uygun görüş alması zorunludur.
Uygun görüş alınmadan bu hizmetler için ihaleye çıkılamaz. 62
nci maddenin birinci fıkrasının (e) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan
hizmet alımlarında niteliği gereği sözleşme süresi altı ayı aşmayan işlerde
uygun görüş şartı aranmaz.
62 nci maddenin birinci fıkrasının (e) bendi uyarınca yapılan
personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihaleleri çerçevesinde
çalıştırılan personel, ihale ve sözleşme konusu iş dışında başka bir işte
çalıştırılamaz ve görevlendirilemez. Bu kapsamda, personel çalıştırılmasına
dayalı hizmet alımı ihalesine çıkılmaması gerektiği hâlde ihaleye çıkılması,
uygun görüş alınması gereken hâllerde alınmadan ihaleye çıkılması, ihale
kapsamında çalıştırılan personelin sözleşme konusu işler dışında çalıştırılması,
4857 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin yedinci fıkrası hükmüne aykırılık teşkil
edecek şekilde işlem ve eylemler yapılması nedeniyle idare aleyhine zarar ortaya
çıkması hâlinde, oluşan bu zararlar, bu zarara neden olduğu tespit edilenlere
rücu edilmek suretiyle tahsil edilir. Ayrıca, bu kişiler hakkında uygulanacak
ceza ve disiplin hükümleri saklı kalmak üzere, bu kişilere her türlü aylık,
ödenek, zam, tazminat dâhil yapılan bir aylık net ödemelerin beş katı tutarında
idari para cezası uygulanır. 4857 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında öngörülen itiraz veya diğer kanun yollarına başvurmayan kişilere ise
her türlü aylık, ödenek, zam, tazminat dâhil yapılan bir aylık net ödemelerin
iki katı tutarında idari para cezası uygulanır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığının görüşü ve Maliye
Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından yürürlüğe konulan
yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 12 – 4734 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 16 – (1) Türkiye’nin 2015 yılında üstleneceği
Yirmiler Grubu (G-20) Dönem Başkanlığı kapsamında, 2014 ve 2015 yıllarında
yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım işleri, ceza ve yasaklama hükümleri
hariç bu Kanuna ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa tabi
değildir. Bu fıkra kapsamında yapılacak alımlara ve yapım işlerine ilişkin esas
ve usuller ile diğer hususlar, Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Dışişleri
Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığı tarafından müştereken hazırlanır ve Bakanlar
Kurulu kararı ile yürürlüğe konulur.
(2) İşyerlerinin aynı yerde olup olmadığına bakılmaksızın; bir
mahallî idarenin ya da bağlı kuruluşunun kendi birimleri arasında veya bir
mahallî idare ile bağlı kuruluşu arasında veya aynı mahallî idarenin farklı
bağlı kuruluşları arasında olmak kaydıyla, mahallî idarelerde veya bağlı
kuruluşlarında çalışan işçiler, ilgili mahallî idarenin en üst amirinin onayı
alınarak bu maddenin yayımlandığı tarihi izleyen yüz yirmi gün içinde kadroları
veya geçici iş pozisyonlarıyla birlikte aynı veya benzeri iş ya da işyeri
değişikliğine tabi tutulabilir. Bu fıkra uyarınca aynı veya benzeri iş ya da
işyeri değişikliğine tabi tutulan işçilerin ücret ile diğer mali ve sosyal
hakları ile kıdem tazminatları ve kıdeme bağlı diğer hususlarda, 12/11/2012
tarihli ve 6360 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin durumlarına uygun
hükümleri aynı şekilde uygulanır.”
4735 sayılı Kamu
İhale Sözleşmeleri Kanununda yapılan değişiklikler:
MADDE 13 – 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı
Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 8 inci maddesine aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 62 nci
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi uyarınca ihale edilen işlerde, 22/5/2003
tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 2 nci maddesinde tanımlanan asıl işveren-alt
işveren ilişkisi çerçevesinde alt işveren tarafından münhasıran bu Kanun
kapsamına giren kamu kurum ve kuruluşlarına ait işyerlerinde çalıştırılan
işçileri kapsayacak olan toplu iş sözleşmeleri; alt işverenin yetkilendirmesi
kaydıyla merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin üyesi bulunduğu kamu
işveren sendikalarından birisi tarafından 18/10/2012 tarihli ve 6356 sayılı
Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu hükümlerine göre yürütülür ve
sonuçlandırılır. Toplu iş sözleşmesinin kamu işveren sendikası tarafından bu
fıkraya göre sonuçlandırılması hâlinde, belirlenen ücret ve sosyal haklardan
kaynaklanan bedel artışı kadar idarece fiyat farkı ödenir. Kamu işveren
sendikası tarafından yürütülmeyen ve sonuçlandırılmayan toplu iş sözleşmeleri
için fiyat farkı ödenemez, 4857 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin yedinci fıkrası
esas alınarak asıl işveren sıfatından dolayı ücret farkına hükmedilemez ve asıl
işveren sıfatıyla sorumluluk yüklenemez. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin esas
ve usuller, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle
Maliye Bakanlığınca belirlenir.
22/9/2012 tarihinden önce 4734 sayılı Kanuna göre ihalesi
yapılan ve ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanabilmesine ilişkin hüküm
bulunan yapım işleri ihalelerinde, yaklaşık maliyetin yarısından fazlasını
akaryakıt giderinin oluşturduğu ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla fesih veya tasfiye edilmeksizin geçici kabulü yapılmış işler ile
devam eden işlerin, 22/9/2012 tarihinden sonra gerçekleştirilen kısımlarında
kullanılan akaryakıta ilişkin olarak özel tüketim vergisinde gerçekleşen artış
nedeniyle fiyat farkı hesaplanmasında 3l/8/20l3 tarihli ve 28751 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 2013/5217 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı hükümleri
uygulanır.”
4734 sayılı Kamu
İhale Kanununa atıf yapılan kanun değişiklikleri:
MADDE 8 – 4857 sayılı Kanunun 112 nci maddesine
aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 62 nci
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi kapsamında alt işverenler tarafından
çalıştırılan işçilerin kıdem tazminatları;
a) Alt işverenlerinin değişip değişmediğine bakılmaksızın
aralıksız olarak aynı kamu kurum veya kuruluşuna ait işyerlerinde çalışmış
olanların bu şekilde çalışmış oldukları sürelere ilişkin kıdem tazminatına esas
hizmet süreleri, aynı kamu kurum veya kuruluşuna ait işyerlerinde geçen toplam
çalışma süreleri esas alınarak tespit olunur. Bunlardan son alt işverenleri ile
yapılmış olan iş sözleşmeleri 1475 sayılı İş Kanununun 14 üncü maddesine göre
kıdem tazminatı ödenmesini gerektirecek şekilde sona ermiş olanların kıdem
tazminatları ilgili kamu kurum veya kuruluşları tarafından,
b) Aynı alt işveren tarafından ve aynı iş sözleşmesi
çerçevesinde farklı kamu kurum veya kuruluşlarında çalıştırılmış olan işçilerden
iş sözleşmeleri 1475 sayılı İş Kanununun 14 üncü maddesine göre kıdem tazminatı
ödenmesini gerektirecek şekilde sona ermiş olanlara, 4734 sayılı Kanunun 62 nci
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi kapsamında farklı kamu kurum ve
kuruluşuna ait işyerlerinde geçen hizmet sürelerinin toplamı esas alınarak
çalıştırıldığı son kamu kurum veya kuruluşu tarafından,
işçinin banka hesabına yatırılmak suretiyle ödenir.
Alt işveren ile yapmış olduğu iş sözleşmesi sona ermediği gibi,
alt işveren tarafından 4734 sayılı Kanun kapsamında bulunan idarelere ait
işyerleri dışında bir işyerinde çalıştırılmaya devam olunan ve bu şekilde
çalıştırıldığı sırada iş sözleşmesi kıdem tazminatı ödenmesini gerektirecek
şekilde sona eren işçinin kıdem tazminatı, işçinin yazılı talebi hâlinde, kıdem
tazminatının söz konusu kamu kurum veya kuruluşlarına ait işyerlerinde geçen
süreye ilişkin kısmı, kamu kurum veya kuruluşuna ait çalıştığı son işyerindeki
ücretinin yılları itibarıyla asgari ücret artış oranları dikkate alınarak
güncellenmiş miktarı üzerinden hesaplanmak suretiyle son kamu kurum veya
kuruluşu tarafından işçinin banka hesabına yatırılmak suretiyle ödenir. Bu
şekilde hesaplanarak ödenen kıdem tazminatı tutarının, iş sözleşmesinin sona
erdiği tarihteki ücreti üzerinden aynı süreler dikkate alınarak hesaplanacak
kıdem tazminatı tutarından daha düşük olması hâlinde, işçinin aradaki farkı alt
işverenden talep hakkı saklıdır.
İkinci fıkranın (b) bendi veya üçüncü fıkra uyarınca farklı
kamu kurum veya kuruluşlarına ait işyerlerinde geçen hizmet sürelerinin toplamı
üzerinden kıdem tazminatı ödenmesi hâlinde, kıdem tazminatı ödemesini
gerçekleştiren son kamu kurum veya kuruluşu, ödenen kıdem tazminatı tutarının
diğer kamu kurum veya kuruluşlarında geçen hizmet süresine ilişkin kısmını
ilgili kamu kurum veya kuruluşundan tahsil eder. Ancak, merkezi yönetim
kapsamındaki kamu idareleri arasında bu fıkra hükümlerine göre bir tahsil işlemi
yapılmaz.
Kıdem tazminatı tutarı, 4734 sayılı Kanunun ek 8 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında belirtilen işyerlerinde kıdem
tazminatı ile ilgili açılacak bütçe tertibinden, (b) bendi kapsamında belirtilen
işyerlerinde ise hizmet alımı gider kaleminden, ödeneğin yetip yetmediğine
bakılmaksızın ödenir.
Bu madde kapsamında alt işverenler yanında çalışan işçilerin bu
işyerlerinde geçen hizmet süresinin hesabı, alt işverenden ve alt işveren
işçisinden istenecek belgeler ve ödeme süreci ile ilgili diğer usul ve esaslar
Maliye Bakanlığı ve Kamu İhale Kurumunun görüşleri alınarak Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 14 – 10/12/2003 tarihli ve 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 28 inci maddesinin
dördüncü fıkrasında yer alan “finansal kiralama suretiyle temini;” ibaresinden
sonra gelmek üzere “afet ve acil durumlar için kurulan lojistik depoların
işletilmesiyle ilgili hizmetleri,” ibaresi eklenmiş; “temizlik, yemek, koruma ve
güvenlik ile” ibaresi “yemek (beşinci fıkra kapsamındaki yemek hizmetleri hariç)
ve” şeklinde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin, 4/1/2002 tarihli
ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e)
bendi kapsamında olan işlerden sürekli nitelikte olanlara ilişkin hizmet
alımlarında, yüklenme süresi üç yıl olup, işin niteliğinden veya süresinden
kaynaklanan zorunlu hâllerde bu süre gerekçesi gösterilmek şartıyla üst
yöneticinin onayıyla kısaltılabilir.”
Yorumlar
Yorum Gönder