Danışmanlığını yaptığımız Biga Onur Yemek San. Tic. Ltd. Şti. ye Aşırı Düşük teklif sorgulaması sırasında idarece yapılan haksız uygulamayı önledik.

Danışmanlığını yaptığımız Biga Onur Yemek San. Tic. Ltd. Şti. ye Aşırı Düşük teklif sorgulaması sırasında idarece yapılan haksız uygulamayı önledik. 


Danışmanlığını yaptığımız Biga Onur Yemek San. Tic. Ltd. Şti. 'ye Aşırı Düşük teklif sorgulaması sırasında idarece yapılan haksız uygulamayı önleyerek, aşırı düşük teklif savunmasının mevzuata uygun olarak istenilmesini sağladık. KİK in kararını aşağıda okuyabilirsiniz.

Toplantı No: 2015/054
Gündem No: 6
Karar Tarihi: 16.09.2015
Karar No: 2015/UH.III-2493
Şikayetçi:
 
Biga Onur Yemek San. Tic. Ltd. Şti.

İhaleyi Yapan Daire:
 
Biga Kaymakamlığı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü

Başvuru Tarih ve Sayısı:
 
03.09.2015 / 74606

Başvuruya Konu İhale:
 
2015/87377 İhale Kayıt Numaralı "2015-2016 Öğretim Yılı Taşımalı İlkokul Ve Ortaokullara Hazır Öğle Yemeği Alımı Ve Servis İşi" İhalesi

Kurumca Yapılan İnceleme ve Değerlendirme:
 


Karar:
 
TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER:     
Üyeler: Ali Kemal AKKOÇ, Ahmet ÖZBAKIR, Mehmet Zeki ADLI, Hamdi GÜLEÇ, Mehmet AKSOY
 
BAŞVURU SAHİBİ:
 
İHALEYİ YAPAN İDARE:
 
BAŞVURUYA KONU İHALE:
 
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
            Biga Kaymakamlığı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından 12.08.2015 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2015-2016 Öğretim Yılı Taşımalı İlkokul ve Ortaokullara Hazır Öğle Yemeği Alımı ve Servis İşi” ihalesine ilişkin olarak Biga Onur Yemek San. Tic. Ltd. Şti.nin 19.08.2015 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 24.08.2015 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 03.09.2015 tarih ve 74606 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 03.09.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
 
            Başvuruya ilişkin olarak 2015/2271 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
 
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
 
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihaleye istekli olarak teklif verdikleri, taraflarına idarece 13.08.2015 tarihinde gönderilen yazı ile tekliflerinin aşırı düşük olarak kabul edildiği ve yazının tebliğ tarihinden itibaren 3 (üç) iş günü içerisinde aşırı düşük teklif savunmalarının idareye sunulması gerektiğinin ifade edildiği ve yazının ekinde de aşırı düşük teklif savunmalarının hazırlanabilmesi için 1 (bir) aylık örnek menü verildiği; idareye örnek menüde verilen bir takım yemeklerin girdi miktarlarının teknik şartnamede belirtilmediği bu durumun da aşırı düşük teklif savunması yapmalarına engel olduğu ile ilgili itiraz dilekçesinin idarece reddedildiği, ancak aşağıda belirttikleri hususların incelenmesi durumunda idareye yaptıkları şikâyet başvurusunda haklı olduklarının görüleceği; Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesine göre idarenin teknik şartnamede asgari 15 günlük örnek menü hazırlaması gerekmesine rağmen örnek menü hazırlamadığı gibi aşırı düşük teklif savunma yazısı ekinde verilen 1 aylık örnek yemek menüsündeki aşağıdaki yemeklerin içeriklerinin, Teknik Şartname’nin 38’inci maddesindeki “Gramajlar” bölümünde yer almadığı;
a- 1’inci iş günü belirtilen “mercimek yemeği”
b- 4’üncü, 10’uncu ve 14’üncü iş günü belirtilen “şehriye çorbası”
c- 8’inci iş günü belirtilen “kuskus makarna”
d- 9’uncu iş günü belirtilen “ezogelin çorba”
e- 9’uncu ve 19’uncu iş günü belirtilen “tavuk burger”
f- 11’inci iş günü belirtilen “üzüm hoşafı”
g- 12’nci iş günü belirtilen “tavuk yahni”
h- 16’ncı iş günü belirtilen “barbunya yemeği”
i- 20’nci iş günü belirtilen “mantı ve yoğurt”.
 
4734 sayılı Kanun’un temel ilkelerinden olan “eşitlik” ilkesinin sağlanabilmesi için tüm istekliler tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının eşit koşullarda ve sağlıklı bir şekilde değerlendirilmesi gerektiği, ancak yukarıdaki listede verilen yemeklerin tariflerinin ve çiğ girdi miktarlarının teknik şartnamede bulunmaması dolayısıyla her isteklinin bu yemeklere ait çiğ girdi miktarlarını kendisine göre belirleyeceği, ayrıca teknik şartnamede 15 günlük örnek menü verilmediği için sunulacak aşırı düşük teklif savunmasının eşit koşullarda değerlendirilmesinin mümkün olmayacağı,
 
Sonuç olarak idarenin hazırlamış olduğu Teknik Şartname’nin ihale mevzuatına açıkça aykırı olduğundan bu ihale dokümanıyla ihalenin sonuçlandırılması mümkün olmayıp ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.
 
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
 
Başvuru sahibinin idareye şikâyet dilekçesinde özetle “Vermiş olduğumuz teklifimiz için aşırı düşük fiyat açıklamamızı Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesine uygun olarak hazırlanmış ve onaylanmış olarak 19.08.2015 Çarşamba günü mesai bitim saati 17.00’a kadar müdürlüğünüze teslim edilmesi hususunda tarafımıza EKAP üzerinden 13.08.2015 tarih 72812599/140/8049993 sayı ve taşımalı yemek ihalesi konulu yazınıza istinaden:
1- İdareniz tarafından, ekte verilen 1 aylık örnek yemek menüsü ile yayınlanmış olan teknik şartnamenin 38’inci maddesindeki gramajlar bölümünde;
a- 1’inci iş günü belirtilen “mercimek yemeği”
b- 4’üncü, 10’uncu ve 14’üncü iş günü belirtilen “şehriye çorbası”
c- 8’inci iş günü belirtilen “kuskus makarna”
d- 9’uncu iş günü belirtilen “ezogelin çorba”
e- 9’uncu ve 19’uncu iş günü belirtilen “tavuk burger”
f- 11’inci iş günü belirtilen “üzüm hoşafı”
g- 12’nci iş günü belirtilen “tavuk yahni”
h- 16’ncı iş günü belirtilen “barbunya yemeği”
i- 20’nci iş günü belirtilen “mantı ve yoğurt”un teknik şartnamede içeriğine yer verilmediğinden dolayı maliyeti hesaplanamamaktadır.
2- Teknik şartnamenin 41’inci maddesinde “öğrenci sayısı 40’ın altına olan okullara sandviç ve ekmek arası verilecektir.” ibaresi yer almaktadır. Aynı zamanda yine teknik şartnamenin 37’inci maddesinde belirtilen “aylık olarak düzenlenen yemek listesinde haftanın 5 günü sıcak yemek verilecektir.” denilmektedir. Bu iki madde birbiriyle örtüşmediğinden dolayı aşırı düşük fiyat açıklaması yapılamamaktadır. hususları belirtilmektedir.
 
Başvuru sahibinin iddiasına ilişkin idarenin cevabının özetle “19/08/2015 tarihinde idareye itiraz eden Biga Onur Yem. San. ve Tic. Ltd. Şti.’nin itirazının teknik şartnamede belirtilen yemek türleri ve gramajları ile 14/08/2015 tarihinde aşırı düşük teklif sorgulaması yazısı ekinde kendilerine gönderilen Örnek Yemek Menüsünün fiyatları etkileyecek farklılıkta olmadığı anlaşıldığından, itiraz dilekçesinin 2’nci maddesinde belirtilen teknik şartnamenin 41’inci maddesinde “öğrenci sayısı 40’ın altında olan okullara sandviç ve ekmek arası verilecek” yazısı ile teknik şartnamenin 37’nci maddesinde ise “aylık olarak düzenlenen yemek listesinde haftanın beş günü sıcak yemek verilecek” yazısı sebebi ile 37 ve 41’inci maddelerin birbiri ile örtüşmediği iddiasının yine teknik şartnamenin 40’ıncı maddesinin ikinci paragrafında “Günlük verilecek yemekler aylık olarak planlanıp idarenin onayına sunulacaktır” cümlesi ile aylık verilecek yemeğin günün ve mevsimin şartlarına göre değiştirilebileceği anlamı ifade edildiğinden ve aşırı düşük sorgulama isteğine cevap vermediğinden itirazının reddine karar verilmiştir.” şeklinde olduğu görülmektedir.
 
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.
İhale komisyonu;
a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,
b)  Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,
c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,
  gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.
Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.hükmü bulunmaktadır.
 
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Sınır değer ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 59’uncu maddesinde de çeşitli hükümler yer almaktadır.
 
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “… 79.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde kar hariç yaklaşık maliyet tutarı; personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde ise yaklaşık maliyetin 1,30 sayısına bölünmesinden elde edilen tutar sınır değer olarak kabul edilir.
79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.
79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.
79.2.6. Malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere teknik şartnamede asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılır ve bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarları belirtilir. 
 
Bu ihalelerde; teklifi aşırı düşük bulunan istekli öncelikle “ana çiğ girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelini (Ek- H.4) hazırlayarak açıklaması kapsamında sunar. Açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Çiğ Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir. Oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’den çok olan isteklilerin teklifleri reddedilir.
 
Ana çiğ girdi ibaresinden ilgili yemeğin pişirilmesi için gerekli temel girdiler anlaşılır. Bu çerçevede, isteklinin beyan ettiği orana uygun teklif sunması durumunda, yemek pişirilmesi için gerekli enerji giderleri (doğalgaz, LPG gibi), temizlik malzemeleri, su, sigorta giderleri, ilaçlama ve hijyen sağlama giderleri, bakım onarım, amortisman, nakliye, sözleşme giderleri ve genel giderler, portör muayenesi ve tali çiğ girdiler (tuz, baharat, tatlandırıcı vb.) gibi unsurlar “yardımcı girdiler” başlığında değerlendirilir ve bu unsurlar için açıklama sunulması gerekmez. 
 
Örneğin; 1.000 öğün yemek alımı için çıkılan bir ihalede, birim fiyat olarak 5 TL teklif veren bir isteklinin, 5.000 TL olan toplam teklif bedelinin aşırı düşük olarak değerlendirilmesi ve istekli tarafından sunulan Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinde “(Ana Çiğ Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,90 olarak belirtilmesi halinde, teklifin 4.500 TL’sinin ana çiğ girdi ile işçilik toplamını içerdiği kabul edilir ve isteklinin sadece bu kısma ilişkin açıklama yapması gerekir. Teklifin 500 TL’lik kısmının ise yardımcı giderlere ilişkin olduğu kabul edildiğinden, bu kısma ilişkin açıklama yapılması gerekmemektedir. 
 
Malzemeli yemek alımı ihalelerinde, ana çiğ girdi maliyetlerinin tevsiki amacıyla üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri kullanılamaz. Ancak 79.2.2 nci maddede yer alan diğer yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri ile açıklama yapılabilir.
79.3. İdarelerin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirilmesine ilişkin aşağıdaki düzenlemeleri de dikkate almaları gerekmektedir.
79.3.1. Teklifi aşırı düşük olarak tespit edildikten sonra yukarıdaki yöntemlere göre usulüne uygun açıklama yapan isteklilerin teklifleri geçerli kabul edilir. Hayatın olağan akışına veya ticari gereklere aykırılık gibi nedenlerle teklifler reddedilemez.
79.3.5. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanması söz konusu olmayacak, sözleşme giderleri ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacaktır.” açıklamaları yer almaktadır.
 
İhalenin İdari Şartnamesi’nde “… Madde 2 - İhale konusu işe ilişkin bilgiler
2.1. İhale konusu hizmetin;
a) Adı: 2015-2016 ÖĞRETİM YILI TAŞIMALI İLKOKUL VE ORTAOKULLARA HAZIR ÖĞLE YEMEĞİ ALIMI VE SERVİS İŞİ
b) Miktarı ve türü:
279000 TABLDOT YEMEK TAŞIMA MERKEZİ OKULLARA TAŞINARAK BELİRTİLEN SAATTE ÖĞRENCİLERİ SERVİS EDİLECEKTİR.
Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.
c) Yapılacağı yer: YÜKLENİCİNİN MUTFAĞI VEYA İMALATHANESİNDE HAZIRLANAN YEMEK TAŞIMA MERKEZİ OKULLARDA SERVİS EDİLECEKTİR
ç) Bu bent boş bırakılmıştır.
Madde 33 - Sınır değer
33.1. İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değer hesaplar.
33.2. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;
a) Verilen hizmetin ekonomik olması,
b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,
c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,
gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir. İhale komisyonunca reddedilmeyen teklifler, geçerli teklif olarak belirlenir. İhale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin sınır değerin altında olması durumunda kesin teminat 40.1 maddesinde yer alan hüküm uyarınca hesaplanan tutar üzerinden alınır.
EK:
Sıra No
Açıklama
Birimi
Miktarı
1
2015-2016 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI TAŞIMALI İLK/ORTAOKUL HAZIR ÖĞLE YEMEĞİ ALIMI VE SERVİS İŞİ
adet
279.000
 
Okas Kodu
Okas Açıklaması
55320000
Yemek servisi hizmetleri
55321000
Yemek hazırlama hizmetleri
düzenlemeleri yer almaktadır.
 
Teknik Şartname’de ilgili bölümlerde özetle “1. İhale Konusu iş aşağıda belirtilen tarihler arasında 180 (Yüzseksen ) iş günü olup, 14/09/2015 tarihinde başlayacak, 10/06/2016 tarihinde sona erecektir.
2. 2015-2016 Eğitim-öğretim yıl sonu olan 12/06/2015 tarihi sonuna kadar taşımalı ilköğretim kapsamına alınan 16 Taşıma Merkezi ilköğretim (İlkokul-Ortaokul-İmam Hatip Ortaokulu) okuluna taşınacak olan 1550 öğrenciye okulların belirleyeceği saatlerde öğle yemeği verilecektir.
3. Yemeğin taşınmasında, yemek servisinin yapılmasında, yemek sonrası temizlik hizmetlerinin yapılmasında görevlendirilecek personel yüklenici firma tarafından temin edilecek, bu hususta yapılacak tüm giderler  (Maaş, SSK pirimi, Vergi vb) yüklenici firma tarafından karşılanacaktır. …
12. Yüklenici tarafından, öğrencilere verilmek üzere yapılan yemeklerde meydana gelebilecek besin zehirlenmelerine karşı, yemek verilecek öğrenci sayısını kapsayacak şekilde Mesul Mali Sorumluluk Sigortası yaptırılacaktır. Öğrencilerin yedikleri yemekten meydana gelecek, her türlü olumsuzluktan kaynaklı tüm sorumluluk ve tedavi masrafları yükleniciye aittir.
25. Yemek Dağıtımı süresince, gıdanın üretildiği ve yüklenici tarafından tasnifinin yapıldığı yerin, fenni muayenelerinin yanı sıra aylık üç aylık altı aylık ve yıllık bakım onarımlarının devamlı olarak yaptırılması ve bunu denetleme yükümlülüğü olanlara istenildiği zaman gösterilmesi.
28. Yemeklerin hazırlanmasında, sunulmasında besin değerinin korunmasında ve hijyene gerekli özen gösterilecektir taşımada termobaks kullanılacaktır. Yüklenici, yemekleri hazırladıktan sonra taşıma merkezi ilköğretim okullarına götürerek, okul yönetimince gösterilen mahalde öğrencilere servis yapacak, yemek yenen mahallin ve servis takımlarının temizliğini yaptıktan sonra okuldan ayrılacaktır.
30. Yemek artıklarının dökülmesi için çöp bidonları, çöp poşetleri yüklenici tarafından temin edilecek taşıma merkezi okul müdürlüklerine teslim edilecektir.
32. Günlük verilecek menü bir bütün olarak öğrencilere poşet veya paket halinde toplu olarak verilecektir.
35. Yemek verilecek olan merkez okullar;
36. Örnek yemek dağıtım çizelgesi yukarıdaki listeye göre yapılacaktır. Yüklenici bu doğrultuda hazırlayacağı günlük yemek dağıtım çizelgesini yemek dağıtımına başlamadan önce aylık olarak planlanıp İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne sunacaktır. İlçe milli Eğitim Müdürlüğünün talebi doğrultusunda gerekli değişiklikler yapılabilir.
37. Aylık olarak düzenlenen yemek listesinde haftanın 5 günü sıcak yemek verilecektir.
38. GRAMAJLAR
Yemekler sunulan teknik şartnameye uygun olarak 1. sınıf kaliteli, TSE standartlarına uygun Tarım Bakanlığınca izinli üretilmiş (Gıda Kodeksi Yönetmeliğine uygun) malzemeler  kullanacaktır.
Taşıma merkezi okullarımızda yemek hizmetini verecek yüklenici firmanın uygulayacağı gramajlar çıkartılacak yemek listeleri aşağıda verilmiştir. Ancak bu listede olmayan yemekler idare tarafından menüye yazıldığı takdirde yüklenici firma tarafından itiraz edilmeden yapılacaktır. Bu yemeklerde kullanılan gramajlar için verilen gramaj listesindeki benzer yemekler baz alınarak hazırlanır. Yemek yapımında uygulanacak gramajlar aşağıdaki listelerdeki miktarlar aynen uygulanacaktır.
Normal yemeklerin ihtiva edeceği malzemelerin (çiğ) olarak cins ve miktarlarını gösterir listedir.
40- Öğrencilere Sıcak yemek verilecektir. Yemeğin besin değeri/kalorisi hesaplanarak menü hazırlanacaktır. Sıcak yemek verilmeyen günlerde okullarda aşağıda açıklamalara göre yemek verilecektir.
Günlük verilecek Yemekler, aylık olarak planlanıp idarenin onayına sunulacaktır.
41- Öğrenci Sayısı 40 ın altında olan okullara sandviç ve ekmek arası verilecektir.” düzenlemeleri yer almaktadır.
 
İdarenin 13.08.2015 tarihli aşırı düşük teklif açıklama talebi yazısını ve 1 aylık örnek yemek menüsünü 14.08.2015 tarihinde anılan istekliye gönderdiği görülmektedir. 13.08.2015 tarihli anılan yazıda özetle “12/08/2015 tarihinde yapılan 2015/87377 ihale kayıt no’lu İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü taşımalı ilkokul ve okullarındaki öğrencilerine verilecek öğle yemeği ihalesine vermiş olduğunuz teklif fiyatı ihale komisyonumuzca aşırı düşük fiyat teklifi olarak değerlendirilmiştir.
 
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38’inci maddesinde “…” denilmektedir. Buna göre vermiş olduğunuz teklifiniz için aşırı düşük fiyat açıklamanızı Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesine uygun olarak hazırlanmış ve onaylanmış olarak 19/08/2015 Çarşamba günü mesai bitim saati olan 17:00’a kadar Müdürlüğümüze teslim edilmesi hususu,” belirtilmektedir.
 
Anılan yazıyla birlikte gönderildiği anlaşılan “1 Aylık Örnek Yemek Menüsü”nde ise 4 hafta itibariyle günlerin karşısında yemek menüsüne yer verildiği görülmektedir.
 
Teknik Şartname’nin “Gramajlar” başlıklı 38’inci maddesinde “Normal yemeklerin ihtiva edeceği malzemelerin (çiğ) olarak cins ve miktarlarını gösterir listedir.” açıklamasının altında “Yemeğin Cinsi”, “Malzemenin Cinsi” ve “Miktarı (Öğün)” sütunları altında yemek cinslerine, anılan yemek cinslerinde kullanılacak malzeme cinslerine ve bu malzeme cinslerinin miktarlarına yer verildiği görülmekle birlikte, Teknik Şartname’de, malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesi uyarınca yer verilmesi gereken asgari iki haftalık örnek menüye anılan Teknik Şartname’de yer verilmediği anlaşılmaktadır. Öte yandan idarenin aşırı düşük teklif sorgusu yazısıyla birlikte gönderdiği belirtilen “1 Aylık Örnek Yemek Menüsü” listesinde yer alan unsurlardan “mercimek yemeği, şehriye çorbası, kuskus makarna, ezogelin çorba, tavuk burger, üzüm hoşafı, tavuk yahni, barbunya yemeği, mantı ve yoğurt” unsurlarının anılan Teknik Şartname’nin yukarıda belirtilen “Gramajlar” başlıklı 38’inci maddesinde yer almadığı anlaşılmaktadır.
 
Yukarıda yapılan tespitler birlikte değerlendirildiğinde, idarenin Teknik Şartname’de örnek menü düzenlemesine yer vermediği ve bu durumun Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesine aykırılık teşkil ettiği, öte yandan idarenin aşırı düşük teklif açıklama talebi yazısıyla birlikte gönderdiği “1 Aylık Örnek Yemek Menüsü” listesinde yukarıda belirtilen bazı unsurların Teknik Şartname’nin “Gramajlar” başlıklı 38’inci maddesinde olmaması hususunun da mevzuata aykırı olduğu anlaşılmakla birlikte idarece Teknik Şartname’de gramaj bilgilerine yer verilen yemeklerden müteşekkil bir örnek menünün hazırlanması ve aşırı düşük teklif açıklama isteme yazısında bu menünün belirtilerek, teklifinin aşırı düşük olduğu belirlenen tüm isteklilerin tekrar aşırı düşük teklif sorgulamasına tabi tutulması gerektiği anlaşılmıştır. Dolayısıyla, idarece aşırı düşük teklif sorgulamasının, Teknik Şartname’de gramaj bilgileri yer alan yemeklerden oluşturulacak bir örnek menü ile yeniden yapılması gerekmektedir.
 
Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, sınır değerin altında teklif sunan tüm isteklilerin Teknik Şartname’de gramaj bilgileri yer alan yemeklerden oluşturulacak bir örnek menü ile aşırı düşük teklif sorgulamasına tabi tutulması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun'un 65'inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
 
Anılan Kanun'un 54'üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,
 
Oyçokluğu ile karar verildi.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ELEKTRONİK EKSİLTME NEDİR ? ELEKTRONİK EKSİLTME HAKKINDA BİLMENİZ GEREKENLER

Nefaset Kesintisi Nedir? Hangi Durumlarda Yapılmalıdır? Nefaset Kesintisi Nasıl Hesaplanmalıdır?

Kesin Hakediş sırasında Sopaj (Gelir Vergisi) Kesintisi Yapılır mı?